Jednostka pływająca, nawet o najprostszej konstrukcji, jak łódki turystyczne, sportowe, na przykład Omega, Optymist, 420, 470, OK Dinghy, wymagają wyposażenia, które pozwala na żeglugę. Osprzęt taki powinien być trwały, lekki, przystępny cenowo, niezawodny i spełniający kryteria bezpieczeństwa.

Wybór osprzętu żeglarskiego

osprzęt żeglarskiW zależności od przeznaczenia jednostki pływającej, osprzęt używany do pływania jest inny dla jednostek regatowych i turystycznych. O ile w jachtach turystycznych osprzęt ma być przystosowany nawet dla mało doświadczonych żeglarzy, to w jachtach regatowych obsługiwany on jest przez wytrenowaną załogę i różni się nieco od prostego sprzętu turystycznego. Osprzęt żeglarski dla łódek regatowych jest po pierwsze droższy, wykonany z bardziej zaawansowanych materiałów, wytrzymalszy, bardziej skomplikowany w obsłudze. Przykładem jest maszt wraz z olinowaniem. Przy łódkach regatowych posiada on wiele linek trymujących, bloczków (piesków) i knag, a w przypadku łódek turystycznych wystarczą podstawowe linki służące do postawienia i wybierania żagla. To samo dotyczy kabestanów. Lekka łódka turystyczna posiada kabestany bez korby kabestanowej, pozwalają one na zmniejszenie siły potrzebnej do wybrania żagla. W łódce regatowej stosowane są dwubiegowe korby kabestanowe pozwalające pokonać większe opory przy wybieraniu żagla. Stosuje się też tu kabestany elektryczne. Podobne różnice parametrów dotyczą ożaglowania jachtu.

Niezależnie od zastosowania osprzęt powinien być przede wszystkim trwały, bezpieczny, a także spełniać normy przewidziane dla wykonania tego typu elementów. Kierując się wyborem takich elementów winno się brać pod uwagę nie tylko najniższą cenę, ale i wspomniane wyżej aspekty bezpieczeństwa i trwałości.