Niektórzy rowerzyści, preferujący komfort ponad wysiłkiem wkładanym w jazdę, wolą wyposażać się w rowery elektryczne, lub też wspomagane, do jazdy trekkingowej. Rowery te nadal pozostają bardzo komfortowymi i wygodnymi, tym bardziej iż napęd może całkowicie odciążyć rowerzystę od konieczności wysiłku w trakcie jazdy.

Silniki do konwersji rowerów drogowych

silnik elektryczny do roweruNie każdy rowerzysta może sobie pozwolić na rower napędzany silnikiem elektrycznym, lub bardzo rzadko spalinowym. Takie rowery bywają kosztowne, i cenowo zbliżają się do jednośladów elektrycznych. Zamiast kupować taki rower, lub ryzykować zakup używanego modelu, rowerzyści wyposażają się w silnik elektryczny do roweru, niemal identyczny jak ten montowany w rowerach fabrycznie posiadających napęd elektryczny. Silniki nie należą do szczególnie gabarytowych, a standardowe warianty do rowerów drogowych mieszczą się pod bagażnikami, podczas gdy układy napędowe montowane są na zębatce głównej. Silniki rowerowe mogą służyć do uzupełniania napędu roweru, a tym samym ułatwiania rowerzyście jazdy, lub być autonomicznym napędem, zastępującym siłę fizyczną rowerzysty. W obu przypadkach, napęd silnika umożliwia rozwijanie prędkości nie przekraczających dwudziestu kilometrów na godzinę na prostej drodze z minimalnym obciążeniem. Mocniejsze silniki również można dostać w sprzedaży, aczkolwiek z racji mocy i rozwijanych prędkości, ich użycie wymaga posiadania motocyklowego prawa jazdy, gdyż takowe obejmuje również rowery z silnikami o dużej mocy.

Montaż silnika i napędu rowerowego nie jest szczególnie trudny, zwłaszcza że wiele silników posiada napędy modułowe, które można zamontować w dowolnym rowerze, zarówno drogowym jak i wyczynowym. Zaleca się jednak montaż napędu wyłącznie w warunkach warsztatowych.